MINIPAI MED CHÈVRE OG LØK


Fant en ny oppskrift i dag, som fristet såpass at jeg umiddelbart ville prøve. Oppskriften fant jeg i svenske BAKA 1/2011.

Jeg gjorde min versjon av oppskriften og valgte rett og slett å bruke frossen butterdeig til bunn.

Fyll

1 stor løk (jeg brukte noen sjarlotteløk)

2 ss olivenolje

250 gr chèvre

3 egg

2 dl melk

1/2 ts salt

2 krm pepper

40 gr lagret ost, revet

coctailtomater

rosmarin (brukte timian)

Først delte jeg den frosne butterdeigen i biter, og kjevlet ut til passende størrelse til en muffinsform. Kledte 12 former med deig. Eggene, melken, dalt og pepper ble vispet sammen. Løken ble hakket og freste litt i olje, til den ble blank. Fordelte løken i formene, før jeg delte chèvren i biter og fordelte. Helte over eggeblandingen. På toppen la jeg 1/2 skive lagret ost, delte opp coctailtomatene, og la til slutt en kvist timian på toppen (fordi det smaker godt, men også fordi jeg ikke hadde frisk rosmarin ).

Paiene ble stekt ved 200 grader i ca 20-25 min, og her er resultatet. Har nettopp fått bekreftet at paiene smaker godt, akkurat nå servert helt alene, nettopp for å smake kun på paien. Eller forresten, paien fikk følge av et glass kaldt fra samme land som cèvren, og det smakte utmerket. Kombinasjonen av løk, cèvre og søte tomanter passet godt.

Det smarte med minipaier er at de kan brukes på så mange måter. De er velkomne på et tapas-/meze-/antipasti-bord. Eller de kan nytes alene, sammen med salat eller feks skinke. Anvendelig er vel et godt begrep her. Oppskriften er delt.

På ett område ser jeg at resultatet kan forbedres. Neste gang vil jeg mulig vurdere papirformer nede i muffinsformen. Det fordi paien kan være vanskelig å få ut av formen i perfekt stand. Har du et tips som kan hjelpe her?

 

2 kommentarer om “MINIPAI MED CHÈVRE OG LØK

  1. Så deilig ut!
    Mht å få dem ut av formen, når jeg ikke har muffinsformer legger jeg to strimler bakepapir på kryss i hver smurte form, sånn at endene stikker litt ut av formene. Da pleier det å gå greit å få ut småpaier.
    Ha en fin lørdagskveld!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..