Gulrotsuppe


Høsten gir meg alltid et behov for orange synsinntrykk og orange smaker. Orange er en farge jeg tidvis liker å hvile øynene på. For meg er høsten feks en favn full av orange roser, og den orange linløperen min har sin sesong. Knasende sprø, nyhøstede gulrøtter er noe jeg bare må ha. Gulrotkake har jeg tidligere sagt er et fast høstinnslag, så også rotmos, og gulrotsuppe. Rykende varm, fløyelsmyk gulrotsuppe. Dette må vel være noe av det enkleste hva supper angår. Den jeg lager er i alle fall enkel. Få ingredienser, mye smak. Som regel fyller jeg kjelen på slump, men et greit utgangspunkt kan være følgende:

2 ss olivenolje

1 løk

ca 500 gr gulrøtter

1 fedd hvitløk

1 buljongterning

5 dl vann

1 ts korianderfrø

salt og pepper

Hakk løken og fres den i oljen. Skrell og kutt gulrøttene, riv hvitløksfeddet. Fres dette også litt i oljen, men det skal ikke brunes. Tilsett vann og buljongterning. Tilsett knuste korianderfrø. Kok det hele til gulrøttene er myke (ca 20 min) og tilsett salt og pepper. Bruk stavmikser til å mose gulrøtter og løk. Tilpass konstistensen med evt litt mer vann. Denne suppen skal være ganske tykk. Gi et oppkok og server. Dette er en superenkel høstsuppe som garantert mange vil finne velsmakende. Varm focaccia eller et godt brød, er et passende følge.

DSCN0786