WEB CAM SKOPELOS


Jeg er en av dem som synes det er spennende med web-kameraer. Det gir meg mulighet til å følge med på interessante destinasjoner året rundt. Sol og regn, vind og blæst. Blikkene gjennom kameraet gir meg en bit av dagen i dag, akkurat nå. Det er spennende.

I fjor fikk jeg mitt første møte med Skopelos, et veldig kort møte, men det gjorde inntrykk. I den lille hvite byen som ligger så vakkert oppover åssiden, har jeg funnet 2 kameraer. Ett med oversikt over byen og sjøen, det andre over havnen. Disse er noen av mange jeg sveiper innom fra tid til annen.

Her er kamerat som viser deler av byen – sett ovenfra. Akkurat ser det slik ut, hentet på denne adressen: http://www.skopelosweb.gr/skopelos.html

skopeloschora

Det andre er rettet mot havnen, og der kan du følge med på livet rundt ankomst/avreise av dagens ferjer. Dette kameraet finner du på denne adressen: http://www.skopeloswebcam.com/

skopolos-08062013

Et par bilder jeg fanget da jeg var der, kan også bidra til å illustrere noe av inntrykket jeg fikk av byen. Hele Skopelos er så grønn så grønn – som en smaragd i det blå Egeerhavet. Husene hvitkalket med terrakottafargede tak. Utrolig vakre fargekombinasjoner. I tillegg sies det at det er ei fantastisk øy å være gjest, så bra at noen har valg å bli.

Da båten svingte rundt siste neset før byen – kjente jeg på en aldri så liten wow-boble. Vakkert!

311651_4307257808512_1839714195_n

Byen har mange trange gater og smug der grekerne lever og bor. Her dominerer ikke turistene og innbyggerne på Skopolos livnærer seg primært på landbruk.

Litt opp fra havnen sees her byen har fra en annen vinkel. Fristet inntrykkene, fargene og stemningen til et besøk?

Jeg er klar for gjenvisitt.

418475_4307278049018_802025506_n (1)